Alle online leads zijn opgevolgd, het netwerk is uitgezocht en de offertes zijn gebeld. Waar kunnen we nu nog leads vinden? Een vraag die ik regelmatig hoor. Mijn ervaring is dat de verkoopkansen nog steeds overal in een bedrijf verstopt liggen. Op de juiste plekken zoeken helpt.
Al houd je alles met militaire precisie bij, overal verdwijnt er weleens een lead van de radar. Het is goed om af en toe alles na te lopen. Om zeker te weten dat je niemand bent vergeten. Altijd komen er weer nieuwe kansen bovendrijven.
Hier wordt alles bijgehouden omdat het van de belastingdienst moet. Draai periodiek eens een lijst van alle debiteuren. Het liefst van een langer tijdsbestek. Minimaal een jaar of langer. Loop alle klanten na en benader er eens 5 uit het verleden. Mijn ervaring is dat er bij 1/3e toch weer een aanleiding is om te praten.
Een beetje netwerkclub kost al snel 1000 euro of meer. Wat krijg je er voor terug? Leuke bijeenkomsten, soms een lekker buffetje en een verzameling visitekaartjes om op te volgen.
De laatste leveranciers die wij hebben gekozen komen uit onze netwerkclubs. De gunning was niet omdat we toevallig een club delen. Het kwam omdat deze partijen - uit interesse - informeel langs zijn geweest om een keer te kijken. Hartstikke leuk en blijkbaar levert het nog wat op ook.
Als ik leads mocht toveren dan toverde ik een lijst met oude offertes naar boven. Je hebt al eens een offerte uitgebracht. Waarschijnlijk is er dus een match tussen jullie. Niet iedereen is direct klaar om te kopen. Soms ketsen deals af om de simpelste redenen. Een collega is ziek, het bedrijf gaat verhuizen of 6 afdelingen verderop staat er nog een vacature open. Kan gebeuren. Na een lange tijd weer eens bellen levert altijd een leuk gesprek op.
Door het digitale tijdperk kennen we meer mensen dan ooit. Een gemiddelde LinkedIn contactenlijst bestaat al snel uit meer dan 900 contacten. Wanneer ik een lijst maak, bijvoorbeeld voor een nieuwe ontwikkeling, ga ik altijd al mijn contacten door. Linkedin, Facebook en mijn iPhone. Er zit namelijk zoveel potentieel in je broekzak. Een hoop herkenning van leuke mensen waar je, door drukte, al lang niet meer aan hebt gedacht. Het is net de Top 2000.
Mond-op-mond reclame is cruciaal voor je succes. Vragen om aanbeveling in je netwerk is altijd goed. Blijf dit vooral doen. Je kunt nog stap verder gaan. Organiseer een heuse aanbevelingscampagne.
Benodigdheden
In de mail schrijf je dat je bezig bent met een aanbevelingscampagne. Elke aanbeveling, groot of klein, vind jij een dinercheque waard. Zeker dat je leukste klant nog iemand voor je kent. Vragen werkt.
Hopelijk heb ik je met deze 5 tips verder kunnen helpen. Ook voor deze blog geldt: over een jaar kun je hem nog steeds gebruiken.
Mijn enige doel van het schrijven van deze blog was dat het je minstens 2 of 3 aanknopingen moet opleveren. Ik hoop dat dit gelukt is. Wanneer dit het geval is dan hoor ik het graag. Veel succes!
We doen veel leuke dingen, van pokeravonden tot een lang weekend Praag. Lees hier wat we allemaal doen bij Saleshelden.