Uitdaging
Voor TAUW is het belangrijk om letterlijk dichtbij haar klanten te zitten. Hans: “Vanuit Deventer ben ik mede-verantwoordelijk voor de markt in Oost-Nederland. Een van mijn taken is in deze regio weer op het netvlies te komen van gemeenten, provincies en waterschappen. Contacten leggen, relaties opbouwen en deze blijven onderhouden.”
Waar veel grote advies - en ingenieursbureaus hebben gekozen voor centralisatie, heeft TAUW een tegengestelde beweging gemaakt.
Dichtbij bestaande klanten opereren is één ding. Maar hoe haal je in de regio nieuwe opdrachten binnen? “Bij een milieuadviesbureau, zoals TAUW werken voornamelijk technici, specialisten en ingenieurs. Mensen die het liefst met de inhoud bezig zijn binnen hun eigen vakgebied. Pure commerciële mensen vind je er niet zoveel. Toch moeten wij ook de boer op om werk binnen te halen.”
Hans vertelt dat er natuurlijk wel projectleiders zijn die sales affiniteit hebben, maar vooral dat eerste contact leggen, is een vak apart. “Ik merk dat mijn collega’s dan om de hete brij heen draaien.” Hij vraagt ze soms contact op te nemen met potentiële klanten.
Na een oriëntatie online, leert hij Saleshelden kennen. Een partij die juist gespecialiseerd is in het leggen van die eerste contacten en het overdragen van warme leads. Verkopen aan een partij die al interesse heeft getoond, is natuurlijk een stuk makkelijker voor de technici en specialisten van TAUW. “Bij mijn weten is het de eerste keer dat we van een externe organisatie als Saleshelden gebruik maken voor het genereren van gekwalificeerde leads.”