Student Justin aan de Stegge postte een bericht op LinkedIn met de volgende vraag. ‘Bij welk bedrijf kan ik stage lopen in het kader van mijn hbo-opleiding Commerciële Economie?’ Van Saleshelden kreeg hij een uitnodiging en na een prettig gesprek werd hij direct voorgesteld aan het complete salesteam. Hieronder lees je zijn verhaal over het herkennen van verkoopkansen, het leren van moderne salestechnieken, gezonde competitie én het belang van een goede teamgeest.
“Gezellig is het natuurlijk ook bij Saleshelden”, zegt Justin lachend. “Na een stevige meeting of een intensief salesgesprek spelen we soms een potje pool op de werkvloer. Elke middag lunchen we samen al mogen er nu hooguit 2 mensen tegelijk in de keuken zijn vanwege Covid-19. Verder houden we een vrijdagmiddagborrel, waarbij de speelkaarten en pokerchips al snel op tafel komen.”
“Na een stevige meeting of een intensief salesgesprek spelen we soms een potje pool op de werkvloer."
De 22-jarige student loopt in totaal een half jaar stage bij Saleshelden. Zijn eerste maand is voorbij gevlogen. Ondanks Justins jonge leeftijd heeft hij in het verleden al veel verkoopervaring opgedaan. “Bij de Mediamarkt heb ik op de Telecom-afdeling klanten face-to-face geadviseerd over hardware en telefonie abonnementen.” Bij KPN werkte hij op de helpdesk. Daar beantwoordde Justin klantvragen via de chat en telefoon, waarbij hij natuurlijk ook verkoopkansen signaleerde.
“Voor mijn stage wilde ik daarom graag bij een kleiner bedrijf aan de slag gaan. Een organisatie waar de lijnen kort zijn. Dat past goed bij me, want een efficiënte bedrijfsinrichting realiseren, heeft mijn belangstelling. Tijdens mijn bijbanen en studie aan hogeschool Saxion ben ik erachter gekomen dat sales me werkelijk op het lijf is geschreven. Ondanks de andere pijler van de opleiding, namelijk marketing, spreekt de saleskant mij toch meer aan.”
Justin vertelt dat hij bij Saleshelden twee dagen per week aan het bellen is. “Het is natuurlijk wel outbound en dat is nieuw voor me. Ook heb ik een training gevolgd voor Account Based Sales.” Dat is een moderne sales methode waarbij je je op de DMU’s richt binnen kansrijke organisaties.
"Het klantcontact in de online meetings die hieruit volgen, zijn erg van deze tijd en passen goed bij mij.”
“Met een persoonlijke sales campagne overtuigen we de beslissers binnen accounts en zo zijn we in staat om zeer ‘hete’ leads af te leveren bij onze opdrachtgevers.” Justin vertelt dat hij deze verkoopstrategie zelf nog niet in de praktijk heeft toegepast. Bij ABS maken we gebruik van videoboodschappen en dat ligt wel enigszins buiten mijn comfortzone. In de loop van de stage zal ik me dit meer eigen maken, aangezien ik hier ben om te leren. Het klantcontact in de online meetings die hieruit volgen, zijn erg van deze tijd en passen goed bij mij.”
Voor de stagiair draait sales vooral om het herkennen van kansen. Om het overtuigen met sterke USP’s en het vinden van de juiste ‘tone of voice’. Ook het slim inhaken op bepaalde opmerkingen tijdens een salesgesprek is een kunst die hij steeds beter onder de knie krijgt. Voor Justin is moderne sales alles behalve een deal koste wat het kost doordrukken. Juist het luisteren naar een klant staat bij Saleshelden centraal. Alleen dan kan je een prospect werkelijk helpen bij het oplossen van zijn vraagstuk en zo waarde toevoegen.
“Bij Saleshelden geven we elkaar continu feedback en advies. Ik bel nu met twee andere collega’s voor een project, waarbij we als team optrekken. We vertellen elkaar wat goed ging, wat beter moet en daarbij wisselen we allerlei tips uit. Op de werkvloer vieren we elkaars successen al heerst er natuurlijk een gezonde competitie. Hoogwaardige leads afleveren bij opdrachtgevers blijft het allermooiste!”
Justin legt uit dat hij naast bellen ook twee dagen per week de operationeel manager en projectmanager ondersteunt. Hij helpt mee met het opstellen van rapportages voor klanten waarin precies staat welke organisaties zijn benaderd, wie geïnteresseerd is en hoeveel tijd er gebeld is. “Verder help ik ook mee met het samenstellen van bellijsten voor opdrachtgevers.” Ook gaat hij in het kader van zijn opleiding een adviesrapport schrijven voor Saleshelden waarin hij de input verwerkt van klanten om de dienstverlening te optimaliseren.
"Een knus team, gezellige sfeer, spontane medewerkers en respectvol met elkaar omgaan. “En last but not least. Hard werken!”
Justin heeft nog geen moment spijt gehad van zijn keuze om bij Saleshelden stage te gaan lopen. Op de vraag om het bedrijf te kenschetsen met een paar woorden, antwoordt hij met de volgende opsomming: knus team, gezellige sfeer, spontane medewerkers en respectvol met elkaar omgaan. “En last but not least. Hard werken!”
We doen veel leuke dingen, van pokeravonden tot een lang weekend Praag. Lees hier wat we allemaal doen bij Saleshelden.